facebook

Kupno używanej łodzi/jachtu





Porady przed zakupem jachtu


Zakup łodzi – dlaczego to tak trudny i wymagający proces?

Czym się kierować przy zakupie łodzi? No cóż, to problem, który ciężko rozwiązać raz, na zawsze, gdyż każdy potencjalnie zainteresowany klient zwraca uwagę na zupełnie różne kwestie czy parametry techniczne wybranej przez siebie jednostki pływającej. Zakup tych maszyn to przede wszystkim bardzo duży wydatek, przez który przelewanie płatności lub przekazywanie jej w formie gotówkowej sprzedającemu powinna poprzez precyzyjna, dogłębna i profesjonalna ocena danego egzemplarza.


Na co zwrócić uwagę przed zakupem łodzi?

Każda łódź motorowa w trakcie eksploatacji ulega pewnym uszkodzeniom, które to właśnie kupujący powinien znaleźć na długo przed ostatecznym podpisaniem umowy kupna-sprzedaży. Liczenie na prawdomówność sprzedającego, w szczególności firmy czarterowej, bywa złudna, gdyż większość z nich, chcąc pozbyć się problemu lub licząc na szybki zastrzyk gotówki, zataja istotne informacje, które w przyszłości mogą dla nabywcy oznaczać niemałe tarapaty finansowe. Poniżej znajduje się lista, dzięki której unikniesz sytuacji, w której jacht motorowy na miejscu okaże się znacznie gorszy niż w opisie ogłoszenia o jego sprzedaży.

Oceń stan zewnętrzny to bardzo istotne zagadnienie. Mimo że tak naprawdę modyfikacja i odzyskanie wizualnej atrakcyjności każdej łodzi wcale nie jest tak trudne, to uszkodzenia zewnętrznego poszycia oraz innych podzespołów mogą naprowadzić nas na trop błędnego użytkowania wybranej jednostki. Zwróć uwagę na cały laminat, w tym na wgniecenia, pęknięcia czy też dziwne i niepokojące dźwięki dochodzące spod stóp podczas chodzenia po pokładzie. Łódź powinna jak najrówniej stać na wodzie.
Sprawdź żagle i maszt jeśli preferujesz jachty żaglowe, koniecznie zwróć uwagę na żagle. Przede wszystkim nie powinny mieć na swojej powierzchni dziur oraz półprzezroczystych przetarć materiału, które mogą sugerować nieprawidłową eksploatację lub przeprowadzanie napraw przez dotychczasowego właściciela w chałupniczych warunkach.
Precyzyjnie oceń jednostkę napędową każdy silnik, niezależnie od jego rodzaju czy charakterystyki, powinien pracować cicho, równo i bez zbyt dużych wibracji. W przypadku modeli elektrycznych należy ocenić także zespół dostarczania energii, czyli stan akumulatorów oraz ich łączną pojemność.
Sprawdź i przeanalizuj wnętrze łodzi wnętrze łodzi, podobnie jak w przypadku poszycia, można łatwo naprawić, jednak i ono może udzielić wielu odpowiedzi na temat sposobu eksploatacji. Dużo zabrudzeń, ślady podchodzącej wody czy zacieków mogą oznaczać przeciekanie, przez które z każdej łodzi należy zrezygnować bardzo szybko.
Oceń dokumentację i legalność łodzi w przypadku łodzi motorowych czy jachtów warto także ocenić ich legalność. Liczy się dokumentacja oraz zgodność danych wpisanych na fakturach czy różnych umowach z osobą, z którą chcesz dobić targu. Dane powinny wszędzie być takie same – w innym przypadku mogą wskazywać na pewne nieprawidłowości, w tym nawet na kradzież.
Przeanalizuj pracę miecza i steru to kolejne zagadnienie w jachtach żaglowych, które określa wartość naprawy, jeśli zespół będzie miał zły stan techniczny. Zwracaj uwagę na niepożądane opory oraz samą pracę urządzeń wchodzących w jego skład.


Czym się kierować przy zakupie łodzi

Jeśli szukasz łodzi odpowiednio dopasowanej do rodzaju jej użytkowania, zwróć także uwagę na wiele innych parametrów, które mają równie duże znaczenie.

Cena – aby kupić jacht motorowy w odpowiednim stanie, warto odrzucić od razu warianty w cenie podejrzanie niskiej w stosunku do rocznika czy wyposażenia i nikłego stopnia zużycia. Zazwyczaj okazje cenowe wynikają z pewnych nieprawidłowości, np. ze znacznie gorszego stanu realnego w stosunku do tego opisanego w ogłoszeniu.
Wymiary łodzi i jej przeznaczenie – czasami wielkość łodzi ma decydujący wpływ na jej ostateczną cenę. Warto przeanalizować swoje oczekiwania oraz ocenić realne potrzeby – zakup zbyt dużej jednostki w zbyt wysokiej cenie może szybko się mścić nie tylko kosztem zakupu, lecz także trudnym serwisowaniem czy dużym spalaniem jednostki napędowej.
Zabiegi konserwacyjne – to istotne zagadnienie, które wpływa na realną i ostateczną cenę danej łodzi. Koszt konserwacji i utrzymania jednostki pływającej w stanie nie budzącym wątpliwości wynosi z reguły od 5 do nawet 10% wartości jej zakupu w ujęciu rocznym, dlatego istotne jest, aby te koszty wliczyć od razu w wartość zakupu, po czym przeprowadzić je w zasadzie od razu po dostarczeniu łodzi w wybrane miejsce.


Kadłub

Najważniejszym elementem kupowanego zestawu jest kadłub, dlatego też, powinien podlegać on szczegółowej inspekcji. Pamiętajcie jednak, że kupujecie kilku lub kilkunastoletnią łódkę a nie nowy sprzęt prosto z formy- zarysowania i drobne uszkodzenia są całkowicie normalną sprawą! W czasie oględzin odwróćcie kadłub do góry dnem i obejrzyjcie go dokładnie. Schylanie się pod łódkę nie umożliwi Wam dokładnych oględzin.

Przebicia kadłuba i naprawy
Obejrzyjcie kadłub pod kątem uszkodzeń będących wynikiem kolizji lub błędów w transporcie
. Profesjonalnie wykonana naprawa jest praktycznie niewidoczna i nie obniża wartości kadłuba. Zwróćcie uwagę na naprawy wykonane „chałupniczo”. Często są wykonane w nieprawidłowej technologii i z użyciem nieodpowiednich materiałów. Tego należy unikać. Jeśli znajdziecie większe uszkodzenia, zapytajcie właściciela o ich powód i sposób naprawy.
Sprawdźcie kadłub w okolicach miejsc podparcia na wózku. Często w trakcie nieprawidłowego zamocowania lub niedbalstwa w tych obszarach dochodzi do uszkodzenia jachtu w trakcie transportu. 
Sprawdźcie dokładnie stan kadłuba w komorach. Najlepiej wykonać małym aparatem z wyświetlaczem serię zdjęć, które dokładnie pokażą wam kondycję kadłuba w przestrzeniach zamkniętych.

Środki do pielęgnacji jachtu

Osmoza

W przypadku kadłubów z laminatu, mamy do czynienia z przenikaniem wody przez żelkot do warstw laminatu. Siłą napędową procesu są substancje pozostające w laminacie po procesie produkcji, rozpuszczające się w przenikającej wodzie i tworzące roztwory soli. Dalej w wyniku dążenia układu do wyrównania stężeń, wchłaniana woda powoduje powstawanie pęcherzy na powierzchni laminatu. Jak stwierdzić czy mamy do czynienia z osmozą? Podstawowym efektem jest obecność pęcherzy, których rozmiar może się wahać od rozmiaru ziarnka maku do kilkudziesięciu centymetrów kwadratowych.

„Pająki”

Sprawdźcie, czy laminat jachtu jest jednolity czy nie występują charakterystyczne pęknięcia tzw: „pajączki”.  Duża ilość pęknięcia tego typu świadczy o utracie sztywności laminatu z którego wykonanany jest kadłub.

Pęknięcia strukturalne

Obejrzyjcie dokładnie kadłub od strony wewnętrznej. Należy zwrócić uwagę na charakterystyczne połączenia elementów, które mają wpływ na sztywność kadłuba.
Generalnie właściwości laminatów wymuszają „unikanie” załamań o małych promieniach krzywizny. Przejścia zbiorników wypornościowych w pokład, wzmocnienie poprzeczne, połączenie kadłuba z pokładem, krawędzie otworów, to miejsca, od których trzeba zacząć oględziny. Pękanie żelkotu to widomy znak pracy poszycia.

Skrzynka mieczowa

Obejrzyjcie dokładnie całą skrzynkę. Sprawdźcie, czy nie ma pęknięć na jej połączeniach- zwłaszcza na łączeniu skrzynki z dnem jachtu oraz połączeniem skrzynki i przedniej grodzi.
Wyjmijcie miecz i zajrzyjcie do wnętrza skrzynki mieczowej. Obejrzyjcie ją pod kątem pęknięć i uszkodzeń. Pracujący miecz często, powoduje wycieranie wewnętrznej, dolnej krawędzi skrzynki.
Obejrzyjcie stan fartucha uszczelniającego skrzynkę oraz aluminiowych listew mocujących. Obejrzyjcie fartuch skrzynki mieczowej. 

Podstawa masztu

Podstawa masztu jest kolejnym obszarem, na który powinniście zwrócić uwagę. Sprawdźcie, czy gniazdo masztu i jego podpora nie jest nadmiernie wyeksploatowane (skruszenia, spękania). W przypadku elementów drewnianych, sprawdźcie, czy drewno zachowało swoje parametry  (czy nie butwieje, nie nasiąka itp.)

Żagle

Czy wszystkie pochodzą od tego samego producenta? Najkorzystniej, jeśli wraz z łódką dostaniecie 2 komplety żagli – treningowy i przeznaczony do regat, pochodzące z tej samej żaglowni. Żagle różnych producentów różnią się między sobą. W związku z tym, trenując na jednych żaglach i dopracowując trym jachtu nie będziecie mogli przenieść tego bezpośrednio na swój zestaw regatowy.

Spinaker

Zwróćcie uwagę na stan spinakerów, dostępnych wraz z jachtem. Czy spinakery nie są nadmiernie zużyte? Czy żagiel wciąż „szeleści”. Czy nie jest powyciągany? Zdarza się, ze w „awaryjnych” sytyacjach załogi zrzucają spiankera na siłę, szarpiąc kontrafał. Powoduje to wyciagnięcie żagla. Złapcie żagiel za rogi, rozciągnijcie go i zobaczcie, czy w okolicach zaczepu kontrafału nie pozostaje luźny materiał.
Nowoczesne tkaniny kewlarowe, aramidowe i węglowe charakteryzuja się bardzo dobrymi parametrami. Niestety, żagle wykonane z tych materiałów są podatne na uszkodzenia związane z nieprawidłowym przechowywaniem oraz długotrwałą ekspozycją na promieniowanie UV.  Obejrzyjcie żagiel pod katem delaminacji.

Wanty i sztangi

Obejrzyjcie dokładnie każdą stalówkę, najlepiej delikatnie przejeżdzając po niej ręką. Czy są nieuszkodzone? Czy nie mają odstających pęknietych nitek, o które łatwo się skaleczyć? Sprawdźcie miejsca, w których stalówka załamuje się na bloczkach. Najcześciej w tych miejscach następuje korozja stalówki i jej stopniowe pękanie.

Liny i regulacje 

  • W jakim stanie sa linki, bloczki i knagi używane do regulacji?
  • Czy gumy, używane w systemach nie są powyciągane i zbutwiałe?
  • Czy w rozwiązanich zastosowano nowoczesne bloczki markowego producenta?
  • Czy szoty grota i brasy spinakera wyposażone są w bloczki kabestanowe?
  • Czy do poszczególnych systemach zastosowano odpowiednie olinowanie? Liny przeznaczone na fały, brasy, obciągacz itp powinny być
  • wykonane z materiałów o możliwie najmniejszej podatności na rozciąganie (np: dyneema, spectra).
Zobacz liny w Naszym sklepie

Maszt

  • Unikajcie naprawianych masztów po złamaniach- tracą one swoją wytrzymałość i pełnię właściwości.
  • Maszt powinien być prosty. Aby to ocenić spójrzcie wzdłuż likszpary na leżący na podstawkach lub stojący „luźno” maszt.
  • Czy top masztu nie odchyla się w którąś ze stron?
  • Sprawdźcie ogólną kondycję masztu.
  • Czy profil nie ma pęknięć?
  • Czy obszar wokół nitów nie jest skorodowany? 
  • Czy salingi i bloczki są mocno obsadzone?
  • Czy wanty i trapezy są poprawnie zamocowane?

Bom

Czy bom jest prosty?
Czy nie ma dużych uszkodzeń w miejscach, w których bom opiera się lub uderza o wanty na kursach z wiatrem.
Czy okucia bomu nie są zbyt wypracowane?

Płetwy

Czy jacht, który kupujecie wyposażony jest w nowoczesne płetwy? Miecz i ster nowego typu (tzw. high-aspect) są drogie i podnoszą wartośc sprzętu.
Sprawdźcie w jakim stanie są płetwy. Czy są proste? Czy nie mają uszkodzeń? Czy nie są nasiąkniete wodą? Czy krawędzie nie posiadają ubytków?
Obecna moda zachęca do używania sterów high-aspect o bardzo małej powierzchni- krótki i wąski ster powoduje mniejsze opory. 

Okucia steru

Czy okucia steru nie są luźne? Czy bolce i tuleje okuć sterowych nie są wypracowane? Czy okucia zamocowane sa w osi symetrii? Czy ster pracuje (na sucho) równo po maksymalnym wychyleniu na burty?

Pompki odpływowe

Czy pompki odpływowe są szczelne? W starszych kadłubach, pompki denne zazwyczaj wymagają wymiany

Systemy

Im więcej modernizacji osprzętu wykonał poprzedni właściciel, tym niższe będzie koszt doprowadzenia jachtu do regatowej kondycji.  Dobrze, jeśli maszt wyposażony jest w wysoki zaczep trapezów i tzw. „tweakery” oraz spiro do wysuwania spinakerbomu. Sprawdźcie, czy barberhauler-y brasów i kontrafał spinakerbomu, znajdują się w nowej pozycji.

Osprzęt

Sprawdź stopery (czy trzymają), kabestany (czy się obracają swobodnie, bez zacięć). Ich rzeczywistą sprawność ocenisz w trakcie testowania łódki na wodzie.

Osprzęt jachtowy dostępny w Naszym sklepie

Wnętrze

Wejdź do środka, uważnie obejrzyj zejściowkę i podłogę pod sztorcklapą. To ulubione miejsce przecieków w trakcie deszczu. Zamknij i otwórz wszystkie luki, przyjrzyj się dokładnie, czy nie ma dookoła śladów wody. Jak najdokładniej przyjrzyj się miejscom, w których zamocowane są jakiekolwiek urządzenia na pokładzie. Szukaj śladów przecieków  i napraw. Włącz swe powonienie ogladając materace i podsufitkę. Wigoć, ślady pleśni, nieprzyjemny zapach wiele Ci powiedzą o trudnej przeszłości łódki. Obejrzyj wszystkie elementy drewniane zabudowy. Poza jakością wykonania istotne jest, czy np nie podciągały wody od dołu. Malowanie nieprzeźroczystą farbą zamiast lakieru może kryć przykre niespodzianki.

Instalacja wodna

Zamknij i otwórz wszystkie zawory, nie powinny stawiać oporu, sprawdź jakość cybantów i rur z których wykonano instalalację. Obejrzyj wc chemiczne, czy jest kompletne. Jeżeli łódka ma wc morskie, wykonaj kilka razy cały cykl wyrzucenia i zassania wody zaburtowej.

Instalacja gazowa

Dokładnie sprawdź instalację gazową, jeżeli łódka taką posiada.

Elektronika jachtowa

Jakości elektroniki (dotyczy to głownie łodek morskich) to osobna dziedzina wiedzy. Właśnie tu przyda ci się kompetentny doradca.

Elektronika jachtowa dostępna w sklepie on-line

Silnik

Nawet jeżeli jest to najprostszy silnik doświadczony doradca jest niezbędny. Odpal silnik, pozwól mu pochodzić na jałowym biegu. Już po paru minutach będziesz o nim wiedział o wiele więcej. Jeżeli był źle serwisowany, to bardzo szybko zacznie chodzić nierówno, kasłać lub w ogóle zgaśnie.

Zobacz silniki marki Parsun

Komory wypornościowe 

Jeżeli łódka posiada komory wypornościowe obejrzyj je dokładnie (na tyle, na ile jest to możliwe). Zalana komora na pewno nie spełni swego zadania. Generalnie: otwórz każde miejsce, gdzie da się zajrzeć, szukaj wody, pleśni, brudu.

Wyposażenie ruchome 

Sprawdź wyposażenie ruchome: kapoki, gaśnice, bosak, wiosła, kotwice, itp. Każda z tych rzeczy kosztuje niewiele. Razem to poważne pieniądze.

legalność jachtu 

Przypadki kradzieży całych jachtów zdarzają się na szczęście sporadycznie, jednak zawsze warto sprawdzić wszelkie dostępne dokumenty: dowody rejestracyjne, dokumenty ubezpieczeniowe, stare umowy kupna-sprzedaży (zamiany/darowizny), faktury zakupu; w przypadku budowy systemem gospodarczym - poprosić o okazanie faktur za materiały służące do samodzielnej budowy; ksiązki serwisowe, instrukcje obsługi w przypadku silników i urządzeń pokładowych itp. Dokładnie sprawdzić tożsamość sprzedającego - zanotować dane z dokumentu tożsamości i porównać z pozostałymi dokumentami. Nie wstydź się i pytaj o wcześniejsze umowy kupna-sprzedaży.

Dokumentacja jachtu

Po zakupie, podczas remontów i przeróbek niezwykle przydatna jest dokumentacja jachtu. Są w niej wszystkie instalacje, wymiary, przekroje, itp. Jachty stoczniowe zwykle ją mają. Jeżeli łódka nie ma dokumentacji, to może to być tzw. garażówka. Jeżeli jest dokumentacja - poproś o certyfikat od projektanta wraz z numerem i wskazanie miejsca na kadłubie, gdzie wlaminowna jest plakietka z numerem. To dowody na legalność wykonania kadłuba. Jeżeli łódka nie ma dokumentacji - nie oznacza to automatycznie, że jest zła - oznacza, że trzeba ją sprawdzić dokładniej.

Oględziny jachtu na sucho i na mokro 

Jeżeli jest taka możliwość, jacht należy po oględzinach na sucho - zwodować (lub odwrotnie). Będziemy mieli wówczas większą pewność, że niczego nie pominęliśmy. Ocenia się stan żelkotu, stan dna, laminatu, podwięzi wantowych (które na jachtach mocno wyeksploatowanych mogą być wręcz powyrywane), podstawowe rozwiązania konstrukcyjne (które mogą być błędne), sposób zespolenia pokładu ze skorupą, stan takielunku, grodzi i wzmocnień, balast, sposób mocowania takielunku stałego, sposób mocowania okuć, koszy, relingów, maszt, instalację elektryczną (na jachtach śródlądowych często wykonywaną źle - niebezpiecznie np. z użyciem drutów zamiast linek do instalacji 230V), instalację gazową, wyposażenie, konstrukcję i stan steru, miecza i 1001 pozostałych rzeczy... Poproś o wyciągnięcie łodki, tak żebyś mógł dokładnie obejrzeć jej część podwodną. Czy nie ma śladów uderzeń, bombli, podejrzanie miekkich miejsc. Szczególnie uważnie obejrzyj wyjścia i wejścia instalacji: wody zaburtowej, chłodzenia silnika, itp. Jeżeli łodka ma stały silnik sprawdź stan śruby, luzy, itd. 

Nie przejmuj się, jeżeli nie wszystko jest w idealnym stanie. Wiele rzeczy możesz naprawić sam lub zlecić za niewielkie pieniądze - ale jeżeli jest jakiś poważny problem z kadłubem, stacjonarnym silnikiem, łódka ma ewidentne ślady podtopienia, podziękuj grzecznie i ogladaj następną łodkę. Nie nabieraj się na ilość głośników, jaka ma instalacja audio na łódce, bo nie ma to znaczenia. Nie wierz w regatową szybkość łodki, póki jej sam nie sprawdzisz. Nie wierz, że łódka całe sezony tylko stała na przystani i nie pływał na niej wyłącznie właściciel. Z drugiej strony nie traktuj sprzedającego jak potencjalnego oszusta. Jeżeli uznałeś, że stan jachtu jest adekwatny do żądanej ceny, czas na praktyczne jej sprawdzenie. 
Nie kupuj łódki nie pływając na niej! Tu również będziesz potrzebował kogoś z doświadczeniem. Jak łódka idzie na silniku, a przede wszystkim na żaglach. Czy jest miękka, czy twarda, mocno, czy słabo ostrzy. Oczywiście, różne łódki mają różne charaktery, ale nawet nie wiesz, jak potrafią się od siebie różnić łódki teoretycznie takie same. Tendencja do gwałtownego ostrzenia może być efektem 'oszczędności' na 100 kg balastu i na dokładkę złego jego umieszczenia. Nie zadowalaj się 15 min przejażdżką, naprawdę żegluj, najlepiej przy silnym wietrze. 
Bardzo dobrym sposobem na przetestowanie łodzi jest wcześniejsze wyczarterowanie jachtu (dotyczy niestety tylko jachtów czarterowych).





Co to jest numer HIN?

HIN (Hull Identification Number - numer identyfikacyjny kadłuba) - obowiązkowe oznakowanie kadłuba wg dyrektywy UE (dotyczy jachtów stoczniowych, powstałych w ostatnich latach). Numer naniesiony trwale - najczęsciej wytłoczony w laminacie - w dwóch miejscach: widocznym i niewidocznym dla osób trzecich (w miejscu znanym tylko wytwórcy kadłuba). Miejsce widoczne znajduje się w pobliżu prawego kantu pawęży. 
Numer HIN zawiera dane kraju wytwórcy, kod stoczni, numer seryjny, miesiąc i rok budowy oraz typ modelu. Numer HIN składa sie z 14 znaków - przykładowo: PL - XYZ N464Y D8 08, gdzie poszczególne numery oznaczają:
PL - kraj, w którym jacht zbudowano
XYZ - kod producenta
N464Y - numer seryjny jachtu
D - miesiąc produkcji (A = Styczeń)
8 - rok produkcji
08 - rok modelowy łodzi


Na co zwracać uwagę kupując silnik?

Każdy silnik powinien sprawdzić biegły mechanik (najlepiej motorowodny). 
Gdzie był używany - szczególnie należy przyglądać się silnikom używanym na słonych wodach (większość używanych z importu, sprowadzanych w celu odsprzedaży, ze względu na niską cenę zakupu). Używanie silnika w słonej wodzie skraca jego żywotność - korozja elektrochemiczna, szczególnie układu chłodzenia. 
Używany w jachtach czarterowych - szczególnie zaburtowe małej mocy - wada: intensywnie eksploatowane przez przypadkowe osoby; zaleta: przeważnie sumiennie serwisowane.
Obecność i stan anod - najczęściej po anodach widać czy silnik był używany w słonej wodzie lub czy był intensywnie eksploatowany w ogóle (o ile nie zostały wymienione).
Stan śruby i klina zabezpieczającego - nieoryginalny klin może świadczyć o uderzeniu silnikiem (spodziną) w podwodną przeszkodę. W przypadku silników dużej mocy śruby są kosztowne - sprawdzić, czy nie ma ukrytych/zamalowanych śladów napraw.
Olej w spodzinie - sprawdzić poziom oleju w spodzinie (i jego stan - barwę, mętność, konsystencję) - praca silnika bez spodziny wypełnionej olejem do odpowiedniego poziomu może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Olej mętny może swiadczyć o dostającej się do spodziny wodzie (grozi poważnym uszkodzeniem). Olej bezwzględnie musi być okresowo wymieniany, dlatego bezpośrednio po zakupie zalecana jest wymiana oleju.
Ogólny stan silnika - nawet jeżeli jest to najprostszy silnik doświadczony doradca jest niezbędny. Odpal silnik, pozwól mu pochodzić na jałowym biegu. Już po paru minutach będziesz o nim wiedział o wiele więcej. Jeżeli był źle serwisowany, to bardzo szybko zacznie chodzić nierówno, kasłać lub w ogóle zgaśnie.
Legalność - sprawdzić wszelkie dokumenty silnika, numery seryjne (czy nie zostały przebite), szczególnie dotyczy silników zaburtowych niewielkiej mocy, których mnóstwo zostało skradzionych pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Obecnie, z powodu powszechnego stosowania skutecznych zabezpieczeń oraz dużej dostępności stosunkowo tanich silników nowych - problem kradzieży silników zaburtowych zanika.
Dobór odpowiedniej długości stopy - dotyczy silników zaburtowych. Jeżeli odległość od górnej części pawęży do stępki wynosi 35-45cm - silnik z krótką stopą; jeżeli 50-55cm - z długa stopa, powyżej 60cm - ultra długa (rzadko spotykane). Podane wartości są orientacyjne i mogą być różne w zależności od marki silnika. W jachtach żaglowych najczęściej stosowane są silniki z długą stopą.
Dobór odpowiedniej mocy silnika - większość jachtów, motorówek ma podane przez producenta zalecane wartości w KM dla danego modelu, w przedziale od-do. W przypadku jachtów żaglowych lepiej stosować silniki z górnego przedziału zalecanej mocy. Zapas mocy ułatwi poruszanie się jachtem na silniku przy silnym, dopychającym wietrze. Ponadto zapas mocy może przydać się w krytycznej sytuacji. W motorówkach nie zaleca się stosowania silników większych niż zalecane ze względu na możliwość uszkodzenia pawęży.


Silnik - dwusuw czy czterosuw?

Silniki dwusuwowe - wymagają stosowania odpowiedniej mieszanki paliwowej (ze specjalnym olejem). Używanie nieodpowiedniego oleju lub w nieodpowiednich proporcjach skraca żywotność silnika. Stosunkowo prosta konstrukcja - tańsze w zakupie. Starszej generacji silniki dwusuwowe zwane są niekiedy 'dwusyfami', ze względu wydostawanie się do wody wraz ze spalinami - zużytego oleju. Nowoczesne konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa znacznie ograniczyły emisję spalin (normy EPA).
Silniki czterosuwowe- droższe w zakupie, cięższe (więcej części) od dwusuwowych tej samej mocy; niższe osiągi w porównaniu do dwusuwów - dotyczy silników o dużej mocy; przeważnie mniejsze spalanie, stosuje się czystą benzynę bezołowiową.

Silniki Parsun

W jakim okresie najlepiej kupować jacht?

Najwięcej jachtów do sprzedaży pojawia się po sezonie (koniec sierpnia, wrzesień, początek października). Z uwagi na wysoką podaż jachty w tym okresie są najtańsze. Za kupnem jachtu jesienią przemawia także możliwość przetestowania jachtu jeszcze na wodzie (przed wyciągnięciem na zimowanie) - łatwiej wówczas o wykrycie większości wad, usterek i braków
Pod koniec września na Mazurach organizowana jest jesienna wyprzedaż jachtów. W jednym miejscu można obejrzeć i przetestować kilkadziesiąt używanych jednostek (w większości jachty po-czarterowe).
Wiosną ceny jachtów używanych są wyższe niż jesienią. Powodem jest chęć zaliczenia do ceny jachtu kosztów jego slipowania, transportu, zimowania, remontów itp. Wiosną - jachty czarterowe mają już z reguły częściowe rezerwacje czarterów.
Najwyższe ceny jachtów używanych są bezpośrednio przed sezonem.


Nie posiadam uprawnień. Czy mogę kupić jacht/motorówkę?

Oczywiście. Do kupna jachtu motorówki wystarczy odpowiednio gruby portfel. Uprawnienia potrzebne są do prowadzenia niektórych jachtów/motorówek.
Od 1 stycznia 2008r bez_uprawnień można kierować jachtem żaglowym o długości całkowitej do 7,5m (dawniej brano pod uwagę powierzchnię żagli - obecnie długość, którą łatwo zmierzyć) lub motorówką o mocy silnika do 10kW (ok.13KM). (USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1208)


Silnik zaburtowy w 'studzience' czy stacjonarny?

Jest to w zasadzie kwestia wyłącznie finansowa. Silnik zaburtowy zamontowany w tzw. studzience jest rozwiązaniem tańszym od silnika stacjonarnego - niestety bardziej zawodnym i niezdrowym dla samego silnika. Istnieje problem z odprowadzeniem spalin i zapewnieniem odpowiedniego dopływu powietrza niezbędnego do spalania paliwa w silniku (silnik często się dławi). Osobnym problemem jest niezawodne zsynchronizowanie silnika z kołem sterowym. Zaletą silnika 'w studzience' w przypadku jachtu czarterowego - jest możliwość jego łatwej wymiany na inny w przypadku awarii - bez przestoju jachtu.
Stacjonarny silnik jest rozwiązaniem eleganckim, ekonomicznym w eksploatacji (przeważnie diesel) - niestety droższym w zakupie. Niekiedy zachodzi potrzeba zastosowania dodatkowo steru strumieniowego.


Utrzymanie jachtu

Jeżeli znajdziesz jacht i zdecydujesz się na zakup, musisz liczyć się z wieloma wydatkami na jego utrzymanie. Oczywiście absolutną podstawą jest posiadanie uprawnień do żeglugi – bez tych dokumentów nie będziesz mógł samodzielnie sterować większością jednostek. Co jeszcze trzeba uwzględnić, nawet wtedy, gdy chodzi o nieskomplikowany jacht? Między innymi poniższe koszty:

  • Ubezpieczenia i przeglądy techniczne
  • Opłaty za postój
  • Opłaty portowe
  • Regularna konserwacja i remonty
  • Koszty slipu (wodowania) i zimowania jachtu
  • Poniżej przyglądamy się bardziej szczegółowo każdemu z tych wydatków. Warto, byś wziął je pod uwagę, jeszcze zanim zdecydujesz, co bardziej się opłaca – zakup czy czarter jachtu.

Koszt uzyskania uprawnień do żeglugi

Dokumentem, który pozwala na prowadzenie jachtów żaglowych po wodach morskich oraz śródlądowych jest patent żeglarski. To absolutny wymóg, jeżeli chcesz samodzielnie sterować łodzią. Bez okazania stosownego patentu, nie możesz żeglować, nawet mając nieskomplikowany jacht. Jeśli więc chcesz przejść do zakupu jachtu, a nie masz uprawnień, do początkowych kosztów musisz doliczyć cenę kursu, szkoleń i egzaminów. Zwykle przygotowanie to egzaminu na patent żeglarski kosztuje około 2.000 zł.


Ubezpieczenia i przeglądy techniczne

Zdecydowanie większym, a jednocześnie regularnym kosztem, jaki ponoszą właściciele jachtów, są ubezpieczenia i przeglądy techniczne. Cena pakietu OC może się wahać, w zależności od Twojego wieku oraz historii szkód. Jednak z zasady ubezpieczenie jachtu będzie porównywalne lub nawet wyższe cenowo od OC samochodu.
A co powiedzieć o przeglądach technicznych? Kalkulując, ile kosztuje utrzymanie jachtu, nie można ich pominąć. Stosowny przegląd musi być sporządzany przez inspektora Polskiego Związku Żeglarskiego. Nie jest to mały wydatek. Przy jego obliczaniu należy sugerować się nie tylko wielkością jachtu, ale również jego wyposażeniem. W niektórych wypadkach cena przeglądu może przekroczyć 1.000 zł. To kolejne koszty, z którymi musisz się liczyć, jeśli zdecydujesz się na zakup własnego jachtu.


Opłaty portowe

Oprócz kosztów, które trzeba ponieść jednorazowo lub raz w roku, opłaty portowe to wydatki znacznie częstsze. Posiadanie jachtu oznacza, że za każdym razem, gdy chcesz z niego skorzystać, musisz ponieść pewne koszty. Ile kosztuje utrzymanie jachtu, jeśli chodzi o opłaty portowe? Dużo zależy od lokalizacji portu. Wiele miejsc posiada indywidualne cenniki. Poniżej pokazujemy przykładowe ceny w jednym z najpopularniejszych miejsc do żeglowania – na Mazurach, a dokładniej: na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

Postój jachtu: 10-30 zł za dobę
Postój auta: 15-20 zł za dobę
Rozbicie namiotu: 5-30 zł za noc
Opróżnienie zbiornika ze ściekami: do 20 zł za jednorazowy odbiór nieczystości
Ładowanie akumulatora: 5-30 zł
Nabicie butli gazowej: 20-60 zł
Użycie pralki: 20-40 zł
Pozwolenie na rozpalenie ogniska: 50-120 zł
Przyłączenie prądu: do 15 zł


Opłaty za postój długoterminowy

Bardzo wysokie, z punktu widzenia utrzymania własnego jachtu, są opłaty za długoterminowy postój w portach, na wodzie lub na lądzie. Przeanalizowanie cen może skłonić Cię do zmiany decyzji i postawieniu na czarter jachtu. Ile kosztuje postój? Poniżej prezentujemy przykładowe ceny z portu turystycznego. Są one uzależnione od wielkości jednostki pływającej i wynoszą:

Jachty o długości 10-12m: 1.100 zł /m-c lub 6.600 zł /rok
Jachty o długości 12-14m: 1.300 zł / m-c lub 7.800 zł / rok
Jachty o długości 14-16m: 1.400 zł / m-c lub 9.000 zł / rok
Jachty o długości 16-18m: 1.500 zł / m-c lub 10.500 zł/ rok
Jachty powyżej 18m długości: dla jednostek tego typu ceny są indywidualnie negocjowane


Koszt wodowania (slip)

Jeżeli zdecydujesz się na jacht, który nie stoi na wodzie, dodatkowym kosztem okaże się slip – wodowanie jednostki przy wykorzystaniu dźwigu. Cena wpływa na to, ile kosztuje utrzymanie jachtu. Samo użycie dźwigu może być droższe lub tańsze, w zależności od portu. Najczęściej, dla jednostek pływających o długości przekraczającej 7 m, ceny wynoszą:

Około 180 zł za wodowanie lub podejmowanie z wody, trwające do 30 min (za każde kolejne 30 minut nalicza się dodatkową opłatę)
Około 100 zł za stawianie maszty trwające do 1h
Około 40 zł za możliwość skorzystania ze slipu (niektórzy wybierają opcję za około 250 zł, która daje im miesięczny abonament na slip)





 

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.