facebook

Lampy nawigacyjne w łodzi

Lampy nawigacyjne w łodzi



Lampy nawigacyjne w łodzi

Lampy nawigacyjne, stanowią bardzo ważną część morskich systemów nawigacyjnych.
W porze nocnej trasy w transporcie drogowym i kolejowym są oświetlane, co wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu. W nawigacji morskiej nie ma takiego systemu oświetlenia, więc tym bardziej ważne jest, by na łodziach, statkach itd. było zamontowane oświetlenie nawigacyjne.


Kolory świateł nawigacyjnych

Zielone światło znajduje się na sterburcie
Czerwone światło znajduje się na lewej burcie
Białe światło oświetla rufę i maszt z zastrzeżeniem, że jeśli jednostka jest większa, jak np. statek, na maszcie powinny znajdować się dwa światła.


Wymagane oświetlenie nawigacyjne

Wszystkie jednostki pływające – małe i duże – zgodnie z wymogami muszą być wyposażone w lampy nawigacyjne. System został wprowadzony w roku 1838 w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Wielkiej Brytanii w 1849 r. W 1889 roku podczas Międzynarodowej Konferencji Morskiej, zwołanej przez Stany Zjednoczone, zabrano się za tworzenie odpowiednich wytycznych, aby zapobiegać wypadkom na morzu. W 1897 r. zasady te zostały oficjalnie przyjęte w środowisku międzynarodowym.
Barwa świateł, które miały być używane, określono z pomocą reguł stosowanych w Wielkiej Brytanii, na podstawie których wybrano trzy kolory: czerwony, zielony i biały – stosuje się je do dziś.


Jak działają lampy nawigacyjne na jachcie?

Zadaniem lamp jest wskazywanie innym statkom położenia danej jednostki, jeśli znajdą się blisko siebie. Dzięki znajomości położenia i kąta nachylenia świateł wyżej wymienionych, osoba znajdująca się u steru drugiego statku będzie wiedziała, czy musi zmienić kurs, aby nie doszło do kolizji.
Zakres widoczności świateł waha się pomiędzy 3-6 mil. Światła, które są stosowane w odniesieniu do większych jednostek, mają większy zasięg widoczności w porównaniu do mniejszych łodzi i jachtów. Małe jednostki mogą sobie również pozwolić na zainstalowanie lampy dookólnej na maszcie i nie muszą mieć oddzielnych świateł na rufie i na obu burtach. 
W przypadku, kiedy dwie jednostki znajdą się na tej samej trasie, zgodnie z zasadami jedna musi zmienić kurs. Decyzja o tym, która ma go zmienić zależy od kilku czynników, m.in. od wielkości samej jednostki. Aby wszystko przebiegało sprawnie, marynarze/ żeglarze muszą mieć wiedzę na temat systemu funkcjonowania oświetlenia nawigacyjnego – nawet pomimo nowoczesnej technologii. Tylko w ten sposób uda się uniknąć wypadków.


Sektory świecenia lamp nawigacyjnych


Oświetlenie dziobowe lub masztowe białe o promieniu 225 stopni
Oświetlenie masztowe, dziobowe lub burtowe (czerwone na lewej burcie i zielone na prawej) o promieniu 112,5 stopni
Oświetlenie rufowe białe o promieniu 135 stopni
Oświetlenie rufowe żółte o promieniu 135 stopni
Oświetlenie masztowe, topowe o promieniu 360 stopni


Prawidłowe oświetlenie jednostek światłami nawigacyjnymi

Warto pamiętać także, że nie tylko kolor, lokalizacja i układ świateł nawigacyjnych ma istotne znaczenie. Zgodnie bowiem z konwencją, światła nawigacyjne powinny mieć odpowiedni zasięg widzialności. I tak światła masztowe białe na statkach powyżej 50 m zobaczyć będziemy mogli już z odległości 6 mil, a burtowe (zielone i czerwone) z 3 mil. Jednostki pomiędzy 12 a 50 m powinny mieć światła masztowe białe widoczne z odległości 5 mil, a burtowe z 2 mil. Światła masztowe białe jednostki poniżej 12 m zobaczymy z odległości 2 mil, a burtowe z 1 mili. Oczywiście mówimy tu o sytuacji, gdy mamy dobre warunki widzialności.



Jakimi światłami nawigacyjnymi operują małe jednostki?

Dla małego statku z napędem mechanicznym wymagania są już mniejsze – nie jest konieczne światło rufowe, jeśli zamiast określonego powyżej światła masztowego pokazuje on białe, jasne światło widoczne ze wszystkich stron. Co więcej, światła burtowe mogą być połączone i świecić z jednej latarni w osi na dziobie. Statek krótszy niż 7 m i płynący do 10 km/h może pokazywać tylko jedno zwykłe białe światło 360 stopni, jeśli jest ono dobrze widoczne ze wszystkich stron.
Mały statek żaglowy (do 7 m długości) również może stosować wyłącznie jedno ciągłe światło 360 stopni, jednak przy zbliżaniu się do innej jednostki, powinien uruchomić także drugie. Światła burtowe – jeśli są używane – powinny być połączone. Z jednego światła może również korzystać mała łódź bez napędu mechanicznego lub żaglowego.


Jakie oświetlenie nawigacyjne podczas postoju, w dzień oraz w awaryjnych wypadkach?

Powyżej wskazaliśmy wytyczne wyłącznie dla łodzi żaglowych i standardowych łodzi motorowych – nieco inaczej wygląda kwestia oświetlenia nawigacyjnego dla statków pasażerskich czy handlowych, ale także w sytuacji holowania jednostki pływającej lub wystąpienia awarii. W każdym przypadku, kompletując wyposażenie, warto więc najpierw sięgnąć do przepisów.
Należy również pamiętać, że lampy nawigacyjne powinny być uruchomione także na postoju – jeśli łódź jest zacumowana, wystarczy jedno światło 360 stopni, statek na kotwicy wymaga dwóch białych świateł, na dziobie i rufie, muszą też być umieszczone na odpowiedniej wysokości.
Z kolei w porze dziennej światła nawigacyjne zastępują czarny stożek skierowany wierzchołkiem w dół, jeśli statek korzysta z napędu i żaglowego, i mechanicznego, a podczas kotwiczenia – czarna kula.


    

Lampa nawigacyjna zielona                                                          Lampa nawigacyjna czerwona                                           Lampa nawigacyjna Bi-kolor


Innym sposobem sygnalizacji wzrokowej jest korzystanie z flag Międzynarodowego Kodu Sygnałowego (MKS)*

TUTAJ ZNAJDZIESZ PEŁNĄ OFERTĘ LAMP

ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z NASZYCH USŁUG I SERWISU JACHTÓW


materiał zewnętrzny 

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.