facebook

Jak dobrać ster strumieniowy?

Jak dobrać ster strumieniowy?

JAK DOBRAĆ STER STRUMIENIOWY?
Ster strumieniowy jest obecnie właściwie standardowym urządzeniem, które posiadają w swoim wyposażeniu jachty 8 metrowe i dłuższe. Celem tego urządzenia jest ułatwienie wykonywania manewrów portowych. Co więcej, wielu współczesnych sterników nie wyobraża sobie przycumowania bez steru strumieniowego. Na szczęście istnieje kilka prostych wskazówek ułatwiających prawidłowe używanie steru strumieniowego bez nadmiernej eksploatacji i ryzyka uszkodzenia przekładni.  

 

Jak działa ster strumieniowy
Jest to rodzaj turbiny, którą instaluje się w specjalnym tunelu, na dziobie bądź/i rufie łódki. Tunel ten umieszcza się w poprzek kadłuba. Turbina wytwarza zatem strumień wody skierowany prostopadle do osi jachtu. Tego rodzaju ciąg ma siłę od 20-300- zależy ona od wielkości danej jednostki oraz od tego, jak blisko dziobu/rufy została umieszczona śruba teru strumieniowego.  Ster strumieniowy zasilany jest niewielkim silnikiem elektrycznym, zasilanym z oddzielonego od hotelowych akumulatora. W razie przeciążenia istnieje możliwość przepalenia bezpiecznika. 
Stery strumieniowe zawsze montowane są w komplecie z panelem sterowniczym wyposażonym w joystick bądź przyciski ze strzałkami prawo/lewo

 

Wykonywanie podstawowych manewrów
Ster strumieniowy daje możliwość obracania jego śruby w lewo lub w prawo dzięki czemu pomaga w wykonywaniu następujących manewrów: 
-odsuwanie i dosuwanie do kei/nabrzeża (pływanie bokiem) 
-wykonywanie ciasnych zakrętów przy cofaniu 
-wykonywanie cyrkulacji łodzią 
-dochodzenie do nabrzeża rufą 

Możliwość precyzyjnego wykonywania manewrów ma szczególnie duże znaczenie przy większych jednostkach. Czasem jednak ster zamontowany tylko na dziobie, nie wystarcza. Dlatego obecnie, w sytuacji, gdy duże jachty motorowe stały się tak bardzo popularne, montuje się na nich 2 stery strumieniowe: na dziobie i na rufie. Obsługa dwóch sterów wymaga wprawy, ale bez wątpienia bardzo ułatwia manewry następujące manewry portowe 
Dzięki wykorzystaniu sterów strumieniowych, silnika oraz przy mocno wychylonej płetwie sterowej, można uzyskać efekt płynięcia bokiem. Jest on szczególnie przydatny w ciasnych portach, przy cumowaniu longside, lub do poprawy manewru przy cumowaniu rufą do kei. Pamiętaj jednak, że przy zbyt dużej prędkości powstaną duże opory na płetwie sterowej i możesz mieć problemy z opanowaniem koła sterowego. W takim wypadku warto w momencie ustawienia się już prostopadle do kei manewrować tylko sterem strumieniowym, a koło sterowe pozostawić w pozycji „0”. 

Poprawne używanie steru strumieniowego? 
Ster strumieniowy może zostać użyty tylko przy minimalnej prędkości. Tylko przy minimalnej prędkości ster strumieniowy będzie miał wpływ na położenie łodzi i jest wtedy najbardziej optymalny w użyciu. Przy silnym wietrze jest za słaby i należy w takiej sytuacji wspomagać się przede wszystkim napędem głównym, a nie sterem strumieniowym. 
-Steru strumieniowego używamy w trybie PULSACYJNYM, a nie CIĄGŁYM. Praca silnika nie powinna przekraczać 8 sekund! 
-Steru strumieniowego używamy tylko do WYKAŃCZANIA manewru. 
-Układ sterujący posiada często wyłącznik czasowy. Zatem jeśli nie wykonasz żadnych manewrów przez np 2 minuty, układ może się wyłączyć. Jeśli ster strumieniowy, który obsługujesz nie posiada wyłącznika czasowego, pamiętaj, aby po manewrach wyłączyć urządzenie. Takie postępowanie oszczędzi akumulator przed niepotrzebnym rozładowaniem
Ster strumieniowy może być używany TYLKO przy pracującym silniku. Dzięki takiemu postępowaniu wspomagasz obciążony akumulator prądem wytwarzanym przez alternator. 

Jak nie używać sterów strumieniowych ? 
Nie wszystkie śruby sterów strumieniowych mają wbudowaną kratkę, która osłania przed kręceniem niepotrzebnych przedmiotów (lin, śmieci czy wodorostów). Warto być zatem czujnym. O ile na śmieci nie masz wielkiego wpływu, to na pewno możesz pilnować lin cumowniczych i mooringów. Wkręcenie się liny jest najczęstszym problemem powodującym spore kłopoty. Zatem pamiętaj: jeśli jakaś lina znajduje się w okolicy dziobu, bądź rufy (jeśli tam też jest ster), to po prostu nie używaj wtedy urządzenia. Jeśli jednak zdarzy Ci się coś wkręcić, natychmiast przerwij naciskanie joysticka lub przycisku. Nie próbuj absolutnie na siłę pozbyć się przeszkody poprzez „dociskanie” silnika steru strumieniowego. Prawdopodobnie czeka Cię przymusowa kąpiel bądź (jeśli to możliwe) ustawienie się bokiem do kei/nabrzeża i próba odwinięcia liny/wodorostu ze śruby steru
w portach zdarzają się mooringi, które naprawdę wolno opadają. W dodatku tego typu liny są dużo twardsze niż liny cumownicze. Warto cierpliwie poczekać (dokładnie tak, jak w przypadku rozgrzewania silnika przed pierwszym wypłynięciem). Cierpliwość w takich sytuacjach NAPRAWDĘ się opłaca
bezpieczniki lubią wyskakiwać, kiedy śruba silnika napotka jakiś opór. Nie panikuj jeśli ster strumieniowy przestał działać – sprawdź bezpiecznik. Następnie sprawdź śrubę i to, czy nic się na nią nie wplątało. 
pilnuj stanu akumulatora zasilającego ster strumieniowy. Jeśli długo używasz steru i nagle przestanie on działać, nie zawsze będzie to znaczyło, że spalił się bezpiecznik. Układ posiada specjalny sterownik, który odcina zasilanie poniżej pewnego poziomu napięcia w akumulatorze.


Budowa steru strumieniowego:

1: Silnik elektryczny 

2: Styczniki 

3: Opatentowany system IPC monitorujący elektromagnesy w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa zablokowania elektromagnesu , zatrzymuje ster strumieniowy w przypadku awarii.

4: Automatyczne opóźnienie między zmianą kierunku jazdy w celu ochrony silnika i przekładni .

5: Przekładnia galwanicznie oddzielona od silnika elektrycznego w celu ochrony zanurzonych części przed przypadkowym zwarciem lub upływem prądu.

6: Kompaktowa, opływowa dźwignia zmiany biegów minimalizuje wodoodporność i zmniejsza kawitację.

7: Anody na zewnątrz śmigieł dla łatwej wymiany.

8: Kompozytowe śmigła Q-Prop dla maksymalnej wydajności i minimalnego hałasu.

9: Obrabiane CNC i montowane z zachowaniem doskonałych tolerancji.

10: Hartowane, spiralnie nacinane koła zębate zapewniają dłuższą żywotność, niski poziom hałasu i bardziej zwartą konstrukcję dźwigni zmiany biegów .

11: Wstępnie wypełniona końcówka zębatki dla łatwej instalacji i mniejszej konserwacji. Wysokiej jakości olej o przedłużonej żywotności.

12: Zamknięte solenoidy zapobiegające zakurzeniu i zanieczyszczeniu styków.

13: Łatwo dostępne zaciski zasilania.

14: Wyłącznik termiczny zapobiegający przegrzaniu.


Sleipner to znana na całym świecie firma technologiczna znana ze swoich produktów poprawiających bezpieczeństwo i komfort na łodziach. Nasze rozwiązania od dawna stanowią punkt odniesienia dla branży żeglarskiej, zarówno w segmencie profesjonalnym, jak i rekreacyjnym.
Dziś możemy śmiało powiedzieć, że Twoja podróż na morzu zawsze będzie lepsza z rozwiązaniem Sleipner na pokładzie.
Sukces nie przychodzi jednak z dnia na dzień.

Osobom poszukującym wysokiej klasy sterów strumieniowych proponujemy zapoznać się z katalogiem produktów marki Side Power. Ponad stuletnie doświadczenie producenta przekłada się na najwyższą sprawność i doskonałą jakość dostarczanych produktów. Bogata oferta producenta umożliwia dobór odpowiednich elementów do jednostek różnej wielkości, a ponadto mogą Państwo doposażyć swój jacht o dodatkowe akcesoria oraz panele sterujące Side Power.


Stery dziobowe (seria SE):                                                              

 

Stery strumieniowe seria SE


Seria SX         

 

Stery strumieniowe seria SX


zestaw hydropodów do konfiguracji z przepływem wody dla SX

 

Zestaw


STERY STRUMIENIOWE DZIOBOWE DOSTĘPNE TUTAJ: https://bs-projekt.com/kategoria-produktu/stery-strumieniowe/ster-strumieniowy/

STERY STRUMIENIOWE RUFOWE: https://bs-projekt.com/kategoria-produktu/stery-strumieniowe/ster-strumieniowy-rufowy/

Oferujemy również usługę profesjonalnego doboru oraz montaż steru strumieniowego,
więcej na ten temat przeczytasz tu:

MONTAŻ STERU STRUMIENIOWEGO

OFERTA STERÓW STRUMIENIOWYCH

USŁUGI I SERWIS JACHTÓW


 

materiał zewnętrzny

 

 

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.